اسلام راهی به سوی خدا

نشر اسلام کار آسانی نیست در این کار به ما کمک کنید

اسلام راهی به سوی خدا

نشر اسلام کار آسانی نیست در این کار به ما کمک کنید

اسلام راهی به سوی خدا

برای نشر اسلام همین کار از دستم بر می آید ...

بایگانی

حزب الله یمن کیستند؟

پنجشنبه, ۲۲ آبان ۱۳۹۳، ۰۴:۳۳ ب.ظ

نیروهایی که در یمن در حال قدرت گیری اند تا به حال کجا بوده اند؟ ایا ایران در این روند تاثیر گذار بوده است و دست دارد؟


الحوثی

یمن از جمله کشورهای اسلامی است که در سال‌های اخیر و پس از شروع جریانات بیداری اسلامی در منطقه، به صف کشورهای خواهان تغییر پیوسته و علی رغم مقاومت رئیس جمهور وقت، آنچه مد نظر مردم بود محقق شد. در این میان انصارالله به عنوان جریانی شیعی و اسلامی نقش اساسی ایفا کرد که در این نوشتار به نقش و تاثیرگذاری این جریان خواهیم پرداخت.

یمن یکی از کشورهای منطقه خاورمیانه و در مجاور عربستان است که با وجود موقعیت جغرافیایی و منابع زیرزمینی، کشوری کمتر توسعه‌یافته است. عربستان سعودی از دیر باز همواره به این کشور چشم طمع داشته و به اقدامات فراوانی برای نفوذ و تاثرگذاری در این کشور پرداخته است. سه منطقه نجران، جازان و عسیر در سال 1934 به صورت موقت از یمن به عربستان ملحق شدند و قرار بود که این مناطق تنها 20 سال در اختیار عربستان باشد، اما عربستان از پس دادن این مناطق به یمن استنکاف ورزید واین مناطق را به صورت کامل به خاک خود ملحق کرد. یکی از دلایل دخالت‌های عربستان در این کشور همین موضوع است تا از این طریق اشغال را سالمه به انتفاع موضوع نماید. از صده‌های نخست اسلام یمن یکی از پایگاه‌های اصلی مذهب زیدیه است و اکنون حداقل 40 درصد مردم یمن پیرو مذهب زیدیه هستند. بیشتر شیعیان زیدی یمن پیرو فرقه جارودیه هستند که این فرقه به شیعه دوازده امامی بسیار نزدیک است. مرکز اصلی شیعیان زیدی یمن، استان صعده است اما آنها در استان‌های مختلف یمن از جمله صنعا، عمران، جوف و حجه هم حضور دارند.

حمایت‌های معنوی جمهوری اسلامی ایران از این جریان شیعی همواره اتهاماتی را متوجه ایران کرده است اما همانند جریان مقاومت در لبنان، سوریه و فلسطین آنچه چراغ راه حرکت این جریان است، آموزه‌های اسلام و بیانات روشنگر امام راحل و تاسی از انقلاب اسلامی ایران است

مقابله با شعیان در این کشور از آنجا آغاز شد که حکومت یمن که تا سال 1962 یک حکومت پادشاهی بود و نسب پادشاه‌اش براساس قانون باید به اهل بیت(ع) می‌رسید، سرنگون و حکومت جمهوری برقرار شد. تا پیش از کودتا مذهب زیدیه، مذهب بیشتر مردم یمن بود اما بعد از کودتای 1962، عربستان به دولت جدید یمن فشار آورد تا به صورت سیستماتیک با  مذهب زیدیه در این کشور مبارزه کند. براساس این سیاست آرام آرام مفاهیم مربوط به اهل بیت(ع) از کتاب های درسی یمن حذف شد و علمای مذهب زیدیه به زندان افتادند. عربستان و نیروهای وابسته به این کشور در یمن در کنار برخورد فیزیکی با علمای زیدیه و حوزه‌های علمیه این مذهب، مبارزه فرهنگی با مذهب زیدیه را در یمن پیش گرفتند. جریان وهابیت در این راستا در چند دهه اخیر بیش از 20 هزار مسجد، پنج هزار مدرسه حفظ قرآن، دانشکده و موسسه آموزشی اسلامی و هزار دفتر خیریه را برای ترویج فرقه ضاله وهابیت در یمن بنا کرده است. پیروزی انقلاب اسلامی ایران تاثیر شگرفی بر شیعیان این منطقه نهاد و باعث شد مخالفت‌ها با این قبیل اقدامات از سوی شیعیان آغاز شود. سرانجام نهضت بیداری شیعیان یمن، در دهه 1990 میلادی از سوی "سید حسین الحوثی" آغاز شد شد، او که فرزند علامه "سید بدرالدین الحوثی" از علمای بزرگ مذهب زیدیه بود، نهضت جوانان مومن را در شهری زیدی‌نشین صعده پایه گذارد که از جمله فعالیت های این نهضت، برگزاری دوره های دینی و قرآنی، نشر کتاب های زیدیه و برگزاری اردوهای تابستانی بود.


 الحوثی پس از حمله آمریکا به عراق در سال 2003 به مخالفت با این حمله پرداخت و شعار مرگ بر آمریکا را در نماز جمعه سر داد. علی عبدالله صالح دیکتاتور وقت یمن به مبارزه با این جریان پرداخت و نهایتا در جریان درگیری میان ارتش یمن و همراهان سید حسین الحوثی در سال 2004 میلادی، وی همراه خانواده‌اش به شهادت رسید. این اتفاق آغازگر جراین مقاومتی از سوی حوثی‌ها علیه دولت یمن بود که در این راستا همواره جمهوری اسلامی ایران به حمایت از این جریان از سوی دولت یمن متهم شد. اما سقوط علی عبدالله صالح، فضای فعالیت را برای جریان حوثی که نام "انصارالله" را برای خود برگزیده بودند، باز کرد و این جریان توانست قدرت واقعی خودشان را نشان دهد. پس از این اتفاقات بود که مشخص شد انصارالله یا همان حثی‌ها دارای طرفداران بسیاری در یمن و منطقه هستند. نمونه بارز این طرفداری را می توان فراخوان‌های تظاهرات مردمی علیه دولت یمن برشمرد. این مبارزات با دخالت ارتش و دولت عربستان مواجه شد. درگیری‌های گسترده میان انصارالله و نیروهای دولتی ادامه یافت و نهایتا منجر به تصرف چند منطقه از سوی انصارالله شد. هم‌اکنون نیز انصارالله علیرغم سپردن اختیارات مناطق تحت نفوذش به دولت و ارتش یمن، دارای نقش تاثیرگذار و عمیقی در یمن است که نمونه آن حضور هزاران تن در شهرهای مختلف یمن در تظاهرات مردمی علیه دولت و دخالت بیگانگان در این کشور و با فراخوان انصارالله است. هم‌اکنون تسلط و نفوذ این جریان در یمن تا حدود زیادی محقق شده و عملا توانسته است تاثیرگذاری خود را به نمایش گذارد. حمایت‌های معنوی جمهوری اسلامی ایران از این جریان شیعی همواره اتهاماتی را متوجه ایران کرده است اما همانند جریان مقاومت در لبنان، سوریه و فلسطین آنچه چراغ راه حرکت این جریان است، آموزه‌های اسلام و بیانات روشنگر امام راحل و تاسی از انقلاب اسلامی ایران است.


  • محسن نصیری

الله

حزب

کیستند

یمن

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
خرید جم کلش اف کلنز